sunnuntai 29. joulukuuta 2013

Gamification - mitä se on?

Pelillistäminen, gamification - mitä se oikeastaan on vai onko sitä oikeastaan kaikkialla ympärillämme? Lähteekö pelillistäminen jo lapsuudesta, kun yritämme saada lapsillemme syötettyä aamupuuron lentokoneleikin avulla tai puettua aamuisin kiireessä ulkovaatteet päälle vaatelorun avulla, jotta ehtisimme viedä heidät päiväkotiin ja kiirehtiä itse töihin? Muistan itsekin tarha-ajoilta, miten opeilla oli lorupussit, joista löytyi loruja arkipäivän moniin tilanteisiin ja joiden avulla näitä arkipäivän asioita käytiin läpi ja opeteltiin.



Kun aloitin Gamificate-koulutuksen, itse näin pelillisyyden käsitteen enemmänkin pelkästään tietokoneisiin liittyväksi ja nimenomaan tietokoneen avulla luotuihin pelillisyyden mahdollisuuksiksi. Koulutuksessa käsitykseni kuitenkin laajeni myös kattamaan juuri niitä arkipäivän tilanteita, mitkä pelillisyyden keinoin saatiin muutettua sujuvimmiksi ja motivoivimmiksi ja missä ei välttämättä tietokonettakaan tarvitse.

Mutta koska elämme tietokoneistettua nykyaikaa, niin mielellään itse näkee pelillisyyden juuri nimenomaan teknologian näkökulmasta. Eli miten tietotekniikan avulla voidaan luoda pelillisyyden mahdollisuuksia ja apukeinoja arkipäivän tilanteisiin: esimerkiksi työelämään, opetukseen ja vapaa-aikaan?

Itse omia lapsia ja heidän koulunkäyntiään läheltä seuranneena olen huomannut pelillisyyden keinojen käyttöä heidän kouluissaan. Tietokoneita ja erilaisia opetuspelejä käytetään hyväksi opetuksessa hyvinkin paljon. Tästä ehkä kaikista yksinkertaisin esimerkki on Perunakellari, joka on ollut käytössä jo vuodesta 1999 saakka:



Omalta kohdalta pelillisyyden ilmentyminen näkyy tällä hetkellä parhaiten vapaa-ajan toiminnoissa. Koirien kanssa lenkkeillessä tulee laitettua oma liikunnallinen mobiilipeli, Jungle Race päälle kännykkään. Lenkkeillessä voi kerätä virtuaalisia hedelmiä (jos vain kaikki kolme koiraa suostuu juoksemaan perässä samaan suuntaan yhtä aikaa) ja seurata kuljetun matkan pituutta ja aikaa. Ja lenkin jälkeen voi sitten tarkistaa lopullisen kuljetun reitin, matkan pituuden ja ajan pelin nettisivulta.

Tässä mietteitäni siitä, miten pelillistäminen näkyy tällä hetkellä eniten arjessani. Haluaisin saada lisää oppia siitä, miten pelillisyyttä voisi tuoda yhä enemmän ja enemmän työelämään ja miten pelillisyyden liikemahdollisuuksia voisi löytää ja miten voisin niitä tarjota työssäni asiakasyrityksille.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti