torstai 27. maaliskuuta 2014

Pelien ja pelillisten sovellusten kehittäminen omasta ideasta vai asiakkaiden tarpeesta?

Pelien ja pelillisten sovellusten ideoiminen

Usein pelien ja pelillisten sovellusten kehittäminen lähtee yrittäjän ja ohjelmoijan omasta ideasta, sen kummemmin markkinoiden tarvetta tutkimatta. Niin kuin meidän omassa yrityksessäkin. Mieheni Jari, intohimoinen urheilija ja koodari halusi kehittää liikunnallisen mobiilipelin. Toki tietenkin siitä lähtökohdasta, että asiakkaillakin voisi olla sille tarve. Markkinoiltahan löytyy jo monia liikuntasovelluksia ja sports trackereita. Jari halusi lisätä liikunnan seuraamiseen pelillisyyden, jotta sovelluksen avulla saataisiin kaiken ikäiset innostumaan uudesta tavasta liikkua. Muistan, että vuonna 2010 tutkimme, onko vastaavanlaisia sovelluksia tarjolla maailmalla. Joitamia niitä oli, mutta ei aivan samanlaisia, ei ehkä niin pelillisiä kuin meillä. Silloin pinnalle olivat vasta tulleet pikku hiljaa Sports Tracker ja Heia Heia, joille aikaikkuna oli juuri silloin erittäinkin suopea. Jos haluat kurkata Jungle Racen historiaa, klikkaa tästä.

Pienillä yrityksillä resurssien puute

Meillä, pienellä kainuulaisella yrityksellä, jolla ei ole suurta markkinointiosastoa, oli melko hankala lähteä kilpailemaan suurempien resurssien omaavien yritysten kanssa tai ryhtyä tarkemmin tutkimaan markkinoita ja asiakkaiden tarpeita. Meidän tapauksessa onkin siis sanomattakin selvää, että tuotetta on lähdetty kehittämään lähinnä omista lähtökohdista, mutta kuitenkin huomioiden asiakkaat.

Mikä olisi ratkaisu siihen, että pienemmätkin peli- ja ohjelmointiyritykset pääsisivät käsiksi asiakkaiden tarpeisiin ja markkinoihin? Miten kontaktoitua esimerkiksi isoihin yrityksiin tai julkiseen hallintoon, jotta saataisiin peliyrityksille asiakascaseja? Esimerkiksi meidän yrityksen tapauksessa kaikki alihankintatyö (pelilliset caset) ovat alkaneet lähinnä "puskaradion" kautta asiakkaalta toiselle kiertäneiden viestien ansiosta tai ehkäpä myös Jarin esiintymisellä Leijonan Luolassa oli osuutta asiaan.

Löysin netistä mielenkiintoisen taulukon serious gamingistä. Eli paljon olisi mahdollisuuksia pelillistämiseen, kunhan vain tilaajat ja osaajat kohtaisivat. (Lähde: http://stevenimmons.org/tag/serious-gaming/ Taxonomy for Serious Gaming.)



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti